Vertrouwen winnen bij klanten? Investeer in een nieuwsbrief!

Enkele jaren geleden was het even heel trendy om de digitale nieuwsbrief overbodig te vinden en vervelend. En ook al worden ze nog steeds als irritant omschreven, toch weten veel bedrijven dat nieuwsbrieven wel degelijk hun nut bewijzen en naar een groot deel van de verkopen leiden. Ook al heb je een website en social media, als er geen bezoekers naartoe komen, dan kun je die net zo goed opdoeken.

Waarom een nieuwsbrief?

Juist nieuwsbrieven zorgen dat jouw potentiële of trouwe klanten je niet vergeten.
E-mail blijkt een van de beste methodes te zijn om ondernemers te bereiken. Het is een contactmoment. Kwam er vroeger met regelmaat de vertegenwoordiger langs om even alle acties te delen, waaruit je dan als ondernemer je keuze kon maken, zo sturen nu veel bedrijven, een e-mail met informatie waarvan je kunt bekijken of er iets voor je bij zit of niet. Daarnaast staan er natuurlijk altijd contactgegevens bij voor meer informatie.

Een paar tips op een rij:

Personaliseer je nieuwsbrief

Een gepersonaliseerde nieuwsbrief voelt betrouwbaar.  De meeste bekende e-mailmarketing programma is La Posta of Mailchimp. Met onderhouden van je relaties en het verhogen van je omzet kun je tegenwoordig niet om e-mailmarketing heen.
Klanten, leveranciers, werknemers, leden en leerlingen: je kunt ze eenvoudig en snel op de hoogte brengen van de laatste nieuwtjes en aanbiedingen – professioneel, in je eigen huisstijl, gepersonaliseerd en voorzien van afbeeldingen, links, bestanden en sociale media.

Gebruik een duidelijk afzendadres

Het afzendadres te gebruiken, is dezelfde als wanneer je gewoon een mail stuurt. Dit omdat veel mensen als eerste naar de afzender kijken die ze bij nieuwe e-mails bekijken. Zorg ervoor dat in het ‘Van’-veld een herkenbare naam en e-mailadres staat. Maak het voor de ontvanger makkelijk te zien wie de afzender is.

Tip: gebruik geen noreply-adres waarmee je verstuurt! Je wilt je klanten het tenslotte zo makkelijk mogelijk maken om je een opdracht te sturen.

Prikkelende onderwerp

Een belangrijk onderdeel is het onderwerp; dit moet tot de verbeelding spreken. Tijdgebrek zorgt ervoor dat je daar wel eens ‘binnendoor’ werkt. Maar uiteindelijk gaat het om de beleving voor de lezer, het moet relevant zijn, pakkend, kort en prikkelend. Stel bijvoorbeeld een vraag, waarvan de lezer het antwoord wil weten.

Tip: Met de toename van het mobielgebruik is het goed om maximaal 15 tekens te gebruiken voor een optimale mobiele weergave.

Call to actions

Je wilt natuurlijk dat je lezers een actie gaan ondernemen. Ga je eigen gedrag eens na; als je een muispijltje ziet staan stimuleert dat al bijna om door te klikken. Dus niet de standaard ‘Lees meer’, maar bijvoorbeeld een link onder de tekst; Bekijk onze tips over…, Vraag een offerte aan, Bestel nu je kaarten, Meld je nu aan

Zorg dat je call to action goed zichtbaar is, duidelijk en beknopt.

Vraag niet te veel van je ontvangers

Zorg ervoor dat de nieuwsbrief niet te lang, werk met scanbare linken, tijd en een overvolle inbox zorgen ervoor dat ze je nieuwsbrief alleen scannen. Verwijs naar de website voor verdere details.

Tip: beperk jezelf tot het gebruik van een of twee call to actions per e-mail. Door te veel keuze te bieden, krijgen de lezers van de nieuwsbrief keuzestress…

Zorg ervoor dat je nieuwsbrief op elk apparaat werkt

Nieuwsbrieven worden op de smartphone, tablet, laptop of desktop bekeken, dus zorg voor een responsive design. En… je lezers klikken met hun vingers!

Voeg afbeeldingen toe

Je hoort wel eens dat je zo min mogelijk afbeeldingen in een e-mail moet gebruiken; het liefst helemaal geen. Afbeeldingen trekken aandacht, dus ja: wel afbeeldingen gebruiken!

Afmeldingen

Afmeldingen voor je e-mails of nieuwsbrieven komen vaak voor. Maar neem deze niet voor lief! Onderzoek ook waarom je ontvangers zich uitschrijven voor je e-mails.

Voor onze nieuwsbrief kun je je inschrijven. Ben jij ondernemer en ontvang je onze maandelijkse nieuwsbrief nog niet? Mail dan naar info@bernhezemedia.com of schrijf je in via www.bernhezemedia.com.