Vorige keer hadden we het over nieuwsbrieven en wat daarin zoal belangrijk is. Daarin gaf ik aan dat pakkende titels essentieel zijn om aandacht te trekken van de lezer. Dit geldt ook voor de berichten en pagina’s op je website. Wij, bij Bernheze Media, zijn dagelijks met teksten bezig, maar uniek zijn blijft een uitdaging. Soms kunnen wij ook gewoon niets anders verzinnen dan ‘actie’ of ‘update’, soms heeft dat een functie, meestal is het gewoon een slechte dag! Heb jij eens gebrek aan inspiratie? Dan zijn er nog genoeg andere onderdelen waar je aan kunt werken: de scanbaarheid van je bericht bijvoorbeeld.

De titel is belangrijk voor of je een artikel gaat lezen. De meeste mensen kijken naar het plaatje, dan bekijken ze de titel. Is hun interesse gewekt? Dan gaan ze het artikel scannen op subkopjes. Vooraanstaande marketingspecialisten zeggen dat 80 procent van de bezoekers de titel van een artikel leest en maar 20 procent leest helemaal door tot het einde van het artikel. Ik hoop dat jij bij deze 20 procent hoort.

Zoekresultaat Google
Daarnaast, als mensen in Google zoeken zien ze als eerste resultaat de titel. Er zijn dus verschillende zaken waar je aan kunt denken bij het bedenken van de titel. Zorg er bijvoorbeeld voor dat deze uniek is, de zoekterm aan het
begin van de zin staat, het iets vertelt over de inhoud van de pagina of het bericht en de juiste triggers bevat.

‘Ik hoop dat jij bij de 20 procent hoort die dit artikel volledig leest’

Je kunt inspelen op emoties, door bijvoorbeeld humor, angst of ongeloof te gebruiken. Gebruik cijfers en data in je titel; studies hebben aangetoond dat titels die cijfers bevatten voor 73 procent meer interactie zorgen.

Waarom dit lezen?
Mensen stellen zich meestal de vraag: Waarom zou ik dit lezen? Probeer met de titel dus antwoord te geven op deze vraag door bijvoorbeeld de volgende woorden te gebruiken: tips, lessen, manier, ideeën, feiten, geheimen, et cetera. Als je het artikel dan ook nog de juiste lengte toebedeelt, kan de lezer er niet meer onderuit. Dan is er voor WordPress websites een plugin: de Seo-plugin Yoast, die de lengte van je paginatitel, en andere zaken die ertoe doen, aangeeft.

Scanbare antwoorden
Aartjan van Erkel schrijft erover in zijn boek ‘Verleiden op internet’. Zorg dat je teksten op internet of in je nieuwsbrief scanbaar zijn. En hoe weet je nou of je het goed
doet? Knijp je ogen een beetje dicht en kijk door je oogharen naar je tekst. Welke woorden vallen op? Ben jij een onderzoekende ondernemer en wil je meer weten over teksten en hoe voorspelbaar de bezoeker van je website is? Lees dan eens het boek ‘Verleiden op internet’. Uiteindelijk is de titel natuurlijk belangrijk, maar nog veel belangrijker is dat je je blog ook echt gaat schrijven én publiceert. Want als er iets is dat zorgt voor een betere vindbaarheid dan zijn het wel actuele blogs. Meer daarover een andere keer!