Contenttrends 2019

De laatste maanden van het jaar 2019 zijn ingezet; als ondernemer heb je nog een paar enorme drukke maanden voor de boeg of je kunt even bijkomen van een bedrijvig seizoen. Vooral op het gebied van social media zal dit dynamische jaar plaatsmaken voor een nieuw jaar vol verrassende ontwikkelingen en weer veel nieuwe trends. Maar ‘watch out’: de trends van 2019 zetten nog even door.

Tijdrovende werkjes

Ook ik kan er uren mee bezig zijn: met social media. Het scheelt veel tijd sinds we dit gestructureerd doen. Met een plan, ofwel een contentstrategie onder het motto: ‘Eerst denken, dan doen’. En dat was nodig, want een van de trends die opvalt in 2019 is het toenemende gebruik van crossmedia, een marketingmix van kanalen. Met een fotootje en wat gewiekste tekst, kom je niet meer weg. De digitale marketing is continu in ontwikkeling. En kost enorm veel tijd zonder een plan.

‘Contentstrategie zorgt voor ritme en regelmaat’

Al doende leert men

Jarenlang zag ik het als een hobby: in plaats van Netflix kijken achter mijn laptop leuke plaatjes maken. Kijken wat ik kon bedenken om het bedrijf ‘in the picture’ te krijgen. Lange tijd lukte dit ookwel naast mijn werk. Ik volgde alle trends en als er weer een nieuw social media kanaal was, zocht ik uit wat dit bracht en voor ons bedrijf kon betekenen.

Eerst denken, dan doen

De trends volgen elkaar echter zo snel op, dat het niet meer én bij te houden én uit te voeren is. Daarom heb ik een content kalender uitgewerkt. Samen met enkele extra handen zorgt die ervoor dat onze doelgroep aan ons denkt wanneer dit nodig is. Contentstrategie dus. Eerst denken, dan doen. Zorgt voor ritme en regelmaat.

400 woorden

De contenttrends van 2019 bespreken in een column van 400 woorden is niet te doen. Ik
kan er wel een paar uitlichten. Video’s werden persoonlijker en doelgericht gedeeld. Het verticaal filmen zagen we verschijnen en met interactieve tools kunnen deze veelvuldig gebruikt worden op de stories van Instagram en Facebook. Stories op social media of storytelling, de verhalen zijn ‘hot’ en dat is ook wat je wilt lezen, wanneer je ergens een moment van je kostbare tijd voor inlevert.

Maar… de trends van dit jaar gingen zo snel, dat wanneer je niet de focus erop hebt,
het ook een beetje lijkt te gebeuren zonder dat je er erg in hebt. Want plan jij je social media niet? Dan plant de social media zichzelf en gebeurt er vaak niet veel.